נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

כיצד לאתר גוש או חלקה בישוב לפני תחילת הבניה

איתור גוש או יישוב לפני תחילת בנייה

כאשר אזור מסוים הוא כבר בנוי, קל מאד יחסית להתמצא בו. כל אזור מחולק לגושים, רחובות ורחובות פנימיים, שקל מאד יחסית למצוא אותם על המפה ולהגיע אליהם.

גם הבתים בכל רחוב ממוספרים, ואילו הדירות בכל בית משותף מסומנות גם בן בצורה בולטת, בדרך כלל. ואולם כאשר מדובר בשטח שעוד לא נבנה, יש בעיה קשה לאתר גוש או חלקה מסוימת, ולשם כך דרושים אנשי מקצוע מיומנים. הראשון שעשוי להיתקל בבעיה כזאת, הוא האדריכל המתחיל לשרטט את תכנית הבניין לבית החדש.

בדרך כלל, הדבר נעשה לאחר שאותרה החלקה המדוברת שעליה ייבנה הבית, בגוש הספציפי שבו היא ממוקמת. מי שהתנסה פעם בבניית מאבל צבאי בשטח, יכול להבים מעט מהמצב הזה. זאת, כיון המאהל מוקם בשטח חשוף, כאשר מבנה המאהל מצוי בעיקר בראשם של המפקדים, המעבירים אותו למפקדי המשנה בעזרת שרטוט, שאותו עם אמורים להפוך למציאות. כיצד רשומים הגושים והחלקות בישובים השונים? איך ניתן למצור גוש או חלקה ביישוב לפני התחלת הבנייה? כדאי לקרוא ולהחכים.

במידה ובנוסף לאיתור החלקה יש גם צורך בתמ"א 38 – הכנו לכם טיפים כיצד לבחור קבלן שיפוצים לתמ"א 38

איתור איזור בנייה

ביצוע רישום גושים וחלקות בטאבו

למעשה, הבעיה של רישום גושים וחלקות קיימת מקדמת דנא. במשך אלפי שנים, היה רישום הקרקעות וההכרה ברישום הזה, עניין של ידיעה הרבה יותר מאשר של רישום. בממלכות הקדומות שהיו בארץ ישראל, הן מלכות יהודה והן מלכות ישראל, לא ידוע על שיטת רישום קוהרנטית שהייתה קיימת.

אמנם חלוקת האדמות היתה ידועה, וייתכן גם שהתנהל רישום כל שהוא, אבל הוא לא היה מסודר. עובדה היא שלא נשארו ולא נמצאו עד עתה כל רישומים בנושא. הראשונה שעשתה סדר בעניין היתה דווקא האימפריה העותומאנית. למעשה, התורכים העותומאניים הם שהמציאו את המושג המוכר לנו כיום בשם טאבו. במקרים רבים, מתבססים רישומים בחלקים שונים בארץ ישראל על רישומי הטאבו התורכיים העתיקים.

נכון להיום, כל רשות מחזיקה חלוקה של האזור הנתון לשליטתה, באמצעות רשימה של גושים וחלקות. הגושים הללו רשומים בטאבו, תוך ציון הבעלות עליהם. אדם הרוכש גוש וחלקה מסוימים, חייב לרשום את הבעלות עליהם בטאבו, לאחר שמצא את הרישומים ווידא שאין עליהם הערת אזהרה לטובת מישהו אחר.

מציאת חלקה וגוש ברישומים

כאמור, לפני שהוא מתחיל לכתות את התוכנית האדריכלית שהל פיה ייבנה הבניין החדש, חייב האדריכל לזהות מעל לכל ספק את הגוש והחלקה הספציפיים שעליהם הוא אמור להתחיל את תהליך השרטוט, שלאחר קבלת כל האישורים, יתורגם הלכה למעשה למבנה מגורים או כל מבנה אחר.

בדומה להערכת שווי נכס בית מלון, גם הבנייה של בית פרטי על חלקת אדמה מסוימת הממוקמת בתוך גוש מסוים, מתחילה בבניית תוכנית אדריכלית, שהבעלים המאושרים של הנכס יכולים לאשר אותה ולעבור לשלב הבא – שלב קבלת האישורים, מציאת הקבלן נכון וביצוע העבודות. ניתן למצוא את הקבלן הנכון במספר מקומות ברשת, כגון באתר.

את החלקה הספציפית ניתן למצוא ברישומי הטאבו וברישומים של הרשות המקומית, זאת, בעזרת ציון הגוש והחלקה וציון הבקשה המפורשת. ניתן, ללא צורך באישור כל שהוא, להוציא נסח טאבו הנוגע לחלקה ולגוש האמורים, ולוודא שאין עליה רישום הערת אזהרה לטובת מאן דהו.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא נדל"ן
בדק בית
הכל על בדק הבית

עומדים לרכוש או למכור נכס? אל תעשו דבר לפני שביצעתם בדק בית. פלס שירותי בדק בית יגנו עליכם מפני