נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

כל מה שחשוב לדעת על היטל השבחה

כל מה שחשוב לדעת על היטל השבחה

היטל השבחה כשמו כן הוא. מדובר במס שמוטל על נכס מקרקעין שעבר השבחה ובעקבות כך שוויו גדל. השאלה הראשונה המתבקשת היא מה נחשב להשבחה של נכס? התשובות לכך מגוונות. זו יכולה להיות הוספה של חדר , הגדלה או סגירה של המרפסת ואפילו הגדלה של שטח הגינה. כמעט כל ביצוע פעולה מסוג זה מחויבת בתשלום היטל השבחה. תשלום מס זה מוטל על בעל הנכס אולם בעל הנכס יכול לדרוש אותו מהשוכרים שלו (במידה ויש כאלה) או ממי שעומד לקנות ממנו את הנכס. הסדר התשלום הזה הינו עניין פנימי שהצדדים מסדירים בינם לבין עצמם כאשר השורה התחתונה היא שבסופו של דבר על היטל ההשבחה להיות משולם במלואו.

 

היטל השבחה – מתי ? למי ? כמה ? ולמה?

מועד התשלום של היטל ההשבחה צריך להיעשות בכל פעם שמבצעים פעולה שמעלה את ערכו של הנכס. לפיכך אם עכשיו אתם מתכננים לסגור את המרפסת, תשלמו על הפעולה את היטל ההשבחה. אם בעוד כשנתיים תחליטו להוסיף חדר, תצטרכו לשלם היטל נוסף. חשוב לזכור כי כל פעולה מסוג זה מעלה ומשביחה את ערך הנכס ולכן היא מחויבת בתשלום המס. את היטל ההשבחה משלמים לוועדה המקומית אשר נתנה לכם את האישור לבצע את הפעולה הזו שכן כל פעולה שכזו מחויבת באישור מאותה וועדה. גובה היטל ההשבחה משתנה מנכס לנכס אך באופן כללי הוא אמור להיות מחצית מסכום עליית הנכס.

 

היטל השבחה

האם ניתן להפחית את גובה היטל ההשבחה?

על אף שתחום המקרקעין הוא תחום בעל חוקים ברורים ונוקשים, תמיד ניתן להילחם על הפחתת מיסים. למעשה כמו בכל תחום אחר בחיים… ישנם מקרים מסוימים בהם יבוטל מס ההשבחה וישנם מקרים אחרים בהם הוא יופחת. בכל אופן, אם ברצונכם לנסות ולהפחית את גובה ההיטל עליכם יהיה להצטייד בשירותיו של עורך דין מקרקעין מיומן ומקצועי. עורכי הדין הללו בקיאים בכל הסעיפים הקטנים ביותר וביכולתם למצוא פירצות כאלה ואחרות בחוק שעשויות לפעול לטובתכם. דבר נוסף שניתן לעשות על מנת להימנע מתשלום ההיטל הוא להעביר אותו אל השוכרים של הנכס או אל הקונים שלו, כמובן במידה וזה רלוונטי למקרה שלכם. במקרה זה אין מה לערב גורמים חיצוניים שכן מדובר על הסדר שצריך להתקיים בין הגורמים המעורבים בלבד.

 

מה לגבי בנייה לא חוקית?

בכל הנוגע לפעולות כמו סגירת מרפסת או הוספת חדר ישנם אנשים רבים שפועלים ללא היתר בנייה. מי שפועל ללא היתר בנייה, יתחמק ככל הנראה גם מתשלום היטל ההשבחה, אולם אל תמהרו לבנות ללא אישורים. בסופו של דבר, ובמידה ותיתפסו,  אתם עלולים לשלם מחיר כבד בהרבה. בתרחיש לפיו יתבעו אתכם על בנייה לא חוקית תיאלצו לשלם גם את היטל ההשבחה, בנוסף כמובן להוצאות רבות ונוספות. מכירים את המשפט "דברים שקונים בזול עולים ביוקר? ובכן במקרה של בנייה לא חוקית המשפט הזה קולע בול. ההוצאות שתשלמו במקרה שתיתפסו עלולות להיות כפולות ומכופלות מאשר לו הייתם משיגים אישורי בנייה על פי חוק.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא היטל השבחה